Kulttuuriosallistuminen tietoverkoissa

Päivitetty: 9.12.2016
Seuraava päivitys: 31.8.2018

Tieto- ja viestintätekniikan käyttötutkimus tuottaa tietoja kotitalouksien ja väestön tieto- ja viestintätekniikan käytöstä. Tutkimustuloksia käytetään kotimaisen tietoyhteiskunnan kehittämishankkeissa ja yleiseurooppalaisten tietoyhteiskuntaindikaattorien laadinnassa.

   

Yleisimmin internetiä käytetään asioiden hoitamiseen, tiedonhakuun, viestintään ja medioiden seuraamiseen. Verkkopankkia oli vuonna 2016 käyttänyt viimeisten kolmen kuukauden aikana 81 prosenttia 16–89-vuotiaista. Sähköpostia oli käyttänyt 79 prosenttia ja yhtä usea oli hakenut netistä tietoa tuotteista ja palveluista. Myös viranomaisten ja muiden julkisten palvelujen sivuilta haettiin tietoa yleisesti, (72 %). Verkon medioista suosituimpia ovat verkkolehdet ja televisiokanavien uutissivut, joita oli lukenut 74 prosenttia.

Yhteisöpalveluiden suosion kasvu jatkui vuonna 2016 kaikissa ikäryhmissä lukuun ottamatta 16–24-vuotiaita. 56 prosenttia 16–89-vuotiaista oli seurannut yhteisöpalvelua viimeisten kolmen kuukauden aikana. Osuus kasvoi kolme prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. 16–24-vuotiaiden ikäryhmässä yhteisöpalvelua seuranneiden osuus laski neljä prosenttiyksikköä 89 prosenttiin.

12 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista oli vuokrannut majoitusta yksityishenkilöltä netin kautta viimeisen vuoden aikana. Yhdeksän prosenttia oli vuokrannut majoituksen välityspalveluista ja neljä prosenttia yhteisöpalveluiden tai muiden nettisivustojen kautta. Yleisintä yksityismajoituksen vuokraaminen oli 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä. Yksityishenkilöiden tarjoamia kuljetuksia oli internetin kautta hankkinut vain neljä prosenttia suomalaisista.