Kulttuuriosallistuminen tietoverkoissa 

Päivitetty: 9.12.2016 - Seuraava päivitys: 9.12.2017
   
 
 
Jaa

Yleisimmin internetiä käytetään asioiden hoitamiseen, tiedonhakuun, viestintään ja medioiden seuraamiseen. Verkkopankkia oli vuonna 2016 käyttänyt viimeisten kolmen kuukauden aikana 81 prosenttia 16–89-vuotiaista. Sähköpostia oli käyttänyt 79 prosenttia ja yhtä usea oli hakenut netistä tietoa tuotteista ja palveluista. Myös viranomaisten ja muiden julkisten palvelujen sivuilta haettiin tietoa yleisesti, (72 %). Verkon medioista suosituimpia ovat verkkolehdet ja televisiokanavien uutissivut, joita oli lukenut 74 prosenttia.

Yhteisöpalveluiden suosion kasvu jatkui vuonna 2016 kaikissa ikäryhmissä lukuun ottamatta 16–24-vuotiaita. 56 prosenttia 16–89-vuotiaista oli seurannut yhteisöpalvelua viimeisten kolmen kuukauden aikana. Osuus kasvoi kolme prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. 16–24-vuotiaiden ikäryhmässä yhteisöpalvelua seuranneiden osuus laski neljä prosenttiyksikköä 89 prosenttiin.

12 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista oli vuokrannut majoitusta yksityishenkilöltä netin kautta viimeisen vuoden aikana. Yhdeksän prosenttia oli vuokrannut majoituksen välityspalveluista ja neljä prosenttia yhteisöpalveluiden tai muiden nettisivustojen kautta. Yleisintä yksityismajoituksen vuokraaminen oli 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä. Yksityishenkilöiden tarjoamia kuljetuksia oli internetin kautta hankkinut vain neljä prosenttia suomalaisista.


Lähde:
Tilastokeskus / Tieto- ja viestintätekniikan käyttö


Indikaattorin kuvaus

Tieto- ja viestintätekniikan käyttötutkimus tuottaa tietoja kotitalouksien ja väestön tieto- ja viestintätekniikan käytöstä. Tutkimustuloksia käytetään kotimaisen tietoyhteiskunnan kehittämishankkeissa ja yleiseurooppalaisten tietoyhteiskuntaindikaattorien laadinnassa.